Buku Learning Through Blog
Writing telah ditulis oleh Normaliza Abd Rahim pada tahun 2014 dan telah
diterbitkan daripada Penerbit UTM. Penulisan blog telah menjadi medium yang
sangat popular dalam kalangan remaja pada masa ini. Melalui penulisan blog,
para pelajar dapat berkongsi budaya, pemikiran dan pengalaman mereka bersama
orang lain. Oleh itu, penulis telah mengulas mengenai blog dengan lebih
mendalam.
Blog ialah perbincangan yang
dilakukan dalam bentuk tulisan rasmi atau tidak rasmi. Blog boleh digunakan
secara peribadi atau bagi tujuan perniagaan untuk membuat promosi atau
mengiklankan sesuatu produk. Blog ini merupakan satu medium komunikasi yang
mesra pengguna kerana ianya dapat menjadi media penghubung kepada individu
lain. Para pelajar boleh menggunakan blog bagi menulis tentang diri mereka dan
menjadikan blog sebagai diari harian mereka dan mereka boleh menulis blog dalam
apa-apa bahasa sekali pun. Penulisan blog boleh membentuk pemikiran seseorang
menjadi lebih kreatif dan memberikan motivasi. Para pelajar yang mempunyai blog
berasa selesa menulis dalam blog kerana blog boleh menjadi privasi untuk dibaca
oleh pelajar tersebut atau dibaca oleh orang lain. Mereka boleh memilih pautan
mana yang ingin dilakukan. Blog merupakan satu medium yang digunakan oleh
seseorang untuk menulis mengikut pemikiran masing-masing kerana tiada peraturan
yang perlu diikuti. Dalam buku Learning Through Blog Writing, penulis memberi
fokus pada pelajar universiti dan kolej. Blog dapat memberi peluang kepada
pelajar untuk berkomunikasi dan mereka mampu meningkatkan keyakinan semasa
berkomunikasi.
Studies on Blog Writing
merupakan topik yang membincangkan mengenai semua sorotan kajian tentang blog.
Antara kajian-kajian yang telah dipilih ialah daripada Cisco Public Information
pada tahun 2008 yang mendapati bahawa pembelajarn melalui media mempunyai
kebaikan dan ianya dapat memberi motivasi yang tinggi serta impak yang hebat
dalam hasil pembelajaran kepada pelajar (Normaliza Abd Rahim, 2011:2014).
Kajian ini disokong oleh Comlab India for Effective Learning pada tahun 2012
yang mengatakan bahwa terdapat hubungan yang positif dan negatif dalam
peggunaan media dalam pembelajaran. Sehubungan itu, para pelajar boleh menulis
blog dan menicipta penulisan mengenai blog mereka secara tersendiri (Normaliza Abd
Rahim, 2008). Oleh itu, Ruzy Suliza Hashim (2007) dalam kajiannya mendapati
blog telah menjadi medium yang popular bagi meluaskan idea kerana beliau telah
membuat kajian terhadap dua orang wanita dan didapati mereka banyak menulis
dalam blog. Justeru, penulisan blog dapat membentuk keyakinan diri pada diri
seseorang individu (Nadzrah Abu Bakar et al, 2010). Kajian ini disokong oleh
Sithaletchemy Krishnaiyer et al pada tahun 2012 yang menunjukkan bahawa para
pelajar mampu memberi tindak balas yang positif dalam pembelajaran dan mereka
telah menulis hasil pembelajaran dalam blog mereka sendiri. Hal ini telah
disokong juga oleh Nadzrah Abu Bakar dan kemboja Ismail pada tahun 2009 yang
mendapati penulisan blog merupakan satu medium bagi pelajar untuk berkongsi
idea mereka dan melalui penulisan blog, pelajar lebih bermotivasi karana
persekitaran pembelajaran menjadi lebih baik.
Kajian Perspective Towards
Blog Learning memberi fokus pada perspektif para pelajar terhadap pembelajarn
blog. Objektif kajian ini ialah menganl pasti dan membincangkan jenis-jenis
penulisan yang dipilih oleh pelajar semasa menulis blog. Sampel kajian ini
adalah terdiri daripada 60 orang pelajar lelaki dan perempuan dari kelas bahasa
Melayu di University of Hankuk, Korea. Subjek kajian yang dipilih adalah dalam
kalangan mereka yang sudah mempunyai pengalaman dalam penulisan blog pada
semester lepas. Subjek telah diberikan satu set soal selidik dan ditemu bual
berdasarkan pendapat mereka mengenai pembelajaran blog. Dalam kajian ini,
pengkaji telah menganalisis wacan ayang dituturkan dan aianya merujuk pada
kajian organisasi sesuatu bahasa terhadap penyataan dan klausa. Dapatan kajian
ini menunjukkan bahawa analisis wacana sangat penting dalam penggunaan bahasa.
Analisis wacana banyak digunakan dalam konteks sosial dan menerusi beberapa
interaksi mahupun dialog yang dituturkan dalam kalangan penutur.
Seterusnya, pada bab Writing
in Blog to Enhance Learning, pengkaji telah memberi fokus pada penulisan para
pelajar dalam blog. Objektif kajian ini ialah mengenal pasti dan membincangkan
kandungan penulisan blog dalam kalangan para pelajar. Kajian ini telah
melibatkan 11 subjek responden yang mengambil kursus Bahasa dalam Multimedia.
Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa para pelajar berasa sangat gembira dengan
tugasan yang telah diberikan. Selain itu, melalui blog, para pelajar dapat
berkongsi pengalaman mereka bersama orang lain, berkongsi perasaan yang dialami
dalam diri dan mereka dapat berkongsi tips-tips penulisan blog semasa di dalam
kelas.
Kemudian, dalam bab Autumn
Stories in Blog Writing telah memberi fokus pada penulisan para pelajar dalam
blog. Kajian ini telah melibatkan seramai 6 orang pelajar perempuan
antarabangsa yang belajar dalam bidang bahasa Melayu di University of Hankuk,
Korea. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa penulisan para pelajar dalam
blog banyak mengisahkan mengenai kisah hidup mereka sendiri dan cerita yang
ingin dikongsikan bersama orang lain. Selain itu, para pelajar banyak berkongsi
pengalaman dan perasaan mereka mengenai musim luruh yang dialami. Tambahan
lagi, para pelajar telah berjaya mengaplikasikan kata kerja dan kata adjektif
yang dipelajari semasa dalam kelas. Akhir sekali, para pelajar juga dapat
menulis cerita berdasarkan pengalaman mereka semasa musim luruh di dalam blog
masing-masing.
Dalam bab 6 iaitu Blog as
Media Learning Language and Literature, pengkaji telah memberi fokus pada blog
sebagai media pembelajaran bagi bahasa dan juga sastera. Objektif kajian ini
adalah bagi menegnal pasti dan menganalisis fungsi blog sebagai salah satu medium
pembelajaran bahasa dalam bahasa Melayu dan sastera Melayu dalam kalangan
pelajar Korea. Responden kajian ini terdiri alam kalangan 18 orang pelajar
kursus bahasa dalam multimedia yang telah belajar dalam bidang bahasa asing di
University of Hankuk, Korea. Para pelajar telah diminta untuk menulis dan
mengemaskini blog mereka setiap hari selama 3 minggu. Para pelajar bebas
menulis mengenai topuk yang diingini dengan syarat mereka perlu menulis dalam
bahasa Melayu. Keputusan daripada kajian ini menunjukkan bahawa para pelajar
telah menjadikan blog sebagai suatu tempat bagi meluahkan perasaan dan berkongsi
bakat penulisan mereka. Tambahan lagi, para pelajar telah menjadikan blog
sebagai media pembelajaran untuk mempelajari bahasa dan sastera. Mereka telah
menulis blog mereka dalam bahasa Melayu dan mampu menghasilkan karya sastera
yang berkaitan dengan suasana semasa dalam kelas. Para pelajar juga telah
menunjukkan keyakinan mereka dan berbakat dalam sastera Melayu. Selain itu,
kajian ini menunjukkan bahawa blog telah digunakan untuk menghilangkan tekanan
dan ianya dapat membuka peluang kepada media elektronik untuk digunakan dalam
pembelajaran.
Lets Start Blogging telah
membincangkan mengenai langkah-langkah yang perlu dilakukan sebelum melakukan
penulisan dalam blog. Sebelum menulis sesebuah blog, individu perlu mempunyai
akaun blog terlebih dahulu dan perlu ada akaun emel yang sah. Oleh itu,
pengkaji telah menunjukkan cara-cara membuat akaun emel menerusi Gmail yang
perlu bermula dengan mengisi maklumat yang diperlukan dalam laman web gmail
sehingga berjaya mempunyai akaun gmail. Kemudian, pengkaji juga telah
menunjukkan cara bagi mendaftar akaun blog dengan menggunakan akaun gmail yang
telah dibuat. Pendaftaran akaun blog telah ditunjukkan secara terperinci
melalui gambar screen shot sehingga pembaca berjaya didaftarkan. Tambahan lagi,
pengkaji juga telah menunjukkan cara untuk menulis dalam blog sendiri.
Seterusnya, pengkaji juga telah menunjuk cara menyusun layout dalam blog dan
menambah gajet yang diperlukan dalam blog. Selain itu, dalam bab ini juga,
pengkaji turut mengajar pembaca membaut blog daripada wordpress dengan bermula
daripada masuk ke laman wordpress dan mendaftar akaun sehingga pada pemilihan
tema, gajet, berkongsi blog dalam twitter dan facebook serta cara kongsi media
dalam blog wordpress.
Akhir sekali, dalam Ethics
in Blog Writing, penulis telah menggariskan etika yang perlu diikuti oleh
penulis semasa menulis entry dalam blog. Terdapat 10 etika yang perlu diikuti.
Pertama, penulis perlukan memilih perkataan yang sesuai untuk dibaca oleh semua
peringkat umur. Kedua, apabila menulis sesuatu ayat penulis perlu pastikan yang
ayat tersebut mudah untuk difahami. Ketiga, tatabahasa yang digunakan dalam
blog perlu sesuai dan mematuhi peraturan bahasa. Keempat, penulis dilarang
untuk menyentuh isu sesistiviti sesuatu agama. Kelima, apabila menulis sesuatu
yang sulit, tidak digalakkan untuk membincangkan isu sensitif sesesbuah parti
politik. Keenam, elakkan penggunaan perkataan yang kasar. Ketujuh, tidak
dibenarkan menulis entry yang mengugut dan mengancam orang lain. Kelapan,
elakkan penulisan sesebuah entry yang tidak dipastikan kesahihan maklumatnya,
penulis perlu membuat kajian terlebih dahulu sebelum menulis. Kesembilan,
letakkan kredit pada gambar yang dikongsi supaya gambar tersebut tidak diambil
oleh orang lain. Akhir sekali, semasa menulis tentang teori dan kajian,
pastikan bahawa penulis telah banyak membaca dan membuat kajian terdahulu
supaya isi yang ditulis boleh dipercayai.
Buku ini merupakn sebuah
buku yang sangat bagus kerana telah mengupas isu media blog dengan sangat
mendalam dan mudah difahami oleh pembaca. Melalui perkongsian penulis mengenai
tips-tips penulisan blog, pembaca boleh menaik taraf blog yang ada dengan lebih
baik. Selain itu, penulis telah menggunakan banyak kajian orang lain bagi
menguatkan lagi isi yang ingin disampaikan. Tambahan lagi, penulis telah
menggunakan perkataan yang mudah untuk difahami oleh pembaca walaupun ianya
diterangkan dalam bahasa Inggeris.
No comments:
Post a Comment