Buku Wacana Bahasa merupakan
sebuah buku yang telah ditulis oleh Normaliza Abd Rahim dan diterbitkan oleh
Penerbit UMT pada tahun 2014. Buku Wacana Bahasa banyak membincangkan mengenai
isu-isu yang berkaitan dengan pelajar asing. Terdapat 9 bab dalam buku ini.
Teater kanak-kanak merupakan
artikel yang membincangkan mengenai pandangan anak-anak yatim terhadap teater
kanak-kanak. Kajian dibuat setelah kanak-kanak menonton teater dan kemudian
mereka membuat perbincangan dalam kumpulan yang kecil. Objektif kajian ini
adalah untuk mengenal pasti pandangan anak-anak yatim yang menonton teater
fantasi dan menganalisis persepsi anak-anak yatim dalam perbincangan bersama
dengan rakan-rakan lain. Responden kajian ini adalah seramai 80 orang pelajar
yang berumur 4 hingga 14 tahun yang bertempat di sebuah rumah anak yatim di
Selangor. Satu persembahan teater fantasi telah dipersembahkan yang berdurasi
selama 45 minit dan ianya mengisahkan fantasi seorang budak perempuan yang
bernama Dahlia di alam fantasi. Hasil kajian ini mendapati bahawa pelajar memperoleh
keyakinan diri, memberikan ruang kreativiti yang lebih luas dalam diri pelajar
serta memberi kanak-kanak peluang untuk berfikiran secara lebih kritis. Hal ini
menunjukkan bahawa melalui persembahan teater dapat membantu kanak-kanak untuk
menajdi seorang yang lebih aktif. Selain itu, melalui cara ini dapat memberikan
ruang kepada anak yatim yang selama ini berdiam diri dengan kekurangan mereka
untuk memebrikan pendapat.
Penggunaan media teknologi
telah membincangkan mengenai galakan pembelajaran secara berkumpulan dengan
menggunakan teknologi media. Objektif kajian ini ialah mengenal pasti
langkah-langkah serta membincangkan analisis perbualan pelajar dalam membuat
aktiviti Satu Shot Klip Video. Kajian ini melibatkan 37 orang pelajar
yang menuntut di Universiti Putra Malaysia dalam kursus Kesusateraan dalam
Multimedia. Para pelajar diberikan tugasan bagi menyiapkan satu video klip yang
menggunakan teknik satu shot dengan menggunakan satu lagu Melayu. Dapatan
menunjukkan bahawa melalui aktiviti yang telah diberikan, para pelajar
bertindak dengan begitu aktif bagi menyiapkan tugasan tersebut dan memainkan
peranan masing-masing di dalam kumpulan walaupun berlaku pelbagai perselisihan.
Namun begitu, walaupun para pelajar mempunyai pengalaman membuat tugasan yang
hampir sama dalam kumpulan, mereka masih berdedikasi untuk menyiapkan tugasan
tersebut kerana beranggapan yang tugasan ini perlu diberikan lebih perhatian
serta tumpuan. Selain itu, hasil kajian menunjukkan bahawa para pelajar
mempunyai keyakinan diri yang tinggi semasa melakukan aktiviti dan mereka
berjaya mengendalikan aktiviti dalam kumpulan dengan memberi dan menerima
pendapat daripada orang lain.
Penulisan papan cerita
merupakan kajian yang berkaitan antara pantun dan multimedia. Objektif kajian
ini ialah mengenal pasti langkah penyediaan papan cerita dan menganalisis
perbualan subjek semasa proses penyediaan papan cerita. Sampel kajian seramai
30 orang pelajar Sastera Melayu yang menuntut di Universiti Putra Malaysia.
Sampel kajian dibahagikan kepada 3 kumpulan kecil dan dikehendaki menyediakan
langkah-langkah bagi menulis papan cerita dan kemudian menerbitkan pantun yang
disiapkan dengan berpandukan papan cerita. Hasil kajian mendapati bahawa subjek
mempunyai keyakinan yang tinggi dalam penulisan papan cerita pantun dua kerat
setelah mendapat keputusan mengenai tema yang ingin digunakan. Selain itu,
subjek juga telah menunjukkan minat yang tinggi dalam pembuatan pantun serta
subjek dapat bekerjasama dengan ahli kumpulan melalui perbualan mereka dalam
kumpulan. Hal ini kerana, subjek banyak bertanya soalan semasa dalam kumpulan
dan mereka memberikan pandangan masing-masing semasa perbincangan.
Pantun Melayu merupakan
artikel yang mengupas mengenai keunikan pantun Melayu moden dan tradisional.
Objektif kajian yang dibuat ialah mengenal pasti jenis makna pantun dan
membincangkan ujaran oleh pelajar mengenai pantun dalam kalangan pelajar Korea
di hankuk University of Foreign Studies. Kajian ini telah memberi fokus
pada analisis wacana interaksi pelajaa dalam kumpulan kceil semasa melakukan
perbincangan dan perbualan mengenai pantun. Kajian ini telah melibatkan seramai
18 orang pelajar Korea lelaki dan juga perempuan. Responden yang dipilih adalah
dalam kalangan umur 22 tahun hingga 28 tahun dan mengambil kursus perbandingan
sastera Melayu dan Indonesia. Antara pantun yang telah dibincangkan ialah
pantun nasihat, kasih sayang, pengajaran dan seloka. Hasil daripada kajian
menunjukkan bahawa para pelajar mampu mengenal pasti jenis pantun yang
diberikan kepada mereka. Mereka dapat membincangkan pantun nasihat, pengajaran,
kasih sayang dan pantun kanak-kanak dengan baik sekali dalam kumpulan. Dapatan
ini menunjukkan bahawa pelajar korea mampu memahami makna setiap pantun yang diberikan
walaupun ianya merupakan teks puisi lama.
Sajak Melayu merupakan
artikel yang membincangkan mengenai keunikan sajak Melayu yang berada pada
genre Kesusateraan Mleayu dan mempunyai keunikan tersendiri. Objektif kajian
ini adalah untuk menganalisis perbualan pelajar dalam membincangkan dua buah
sajak oleh A. Samad Said iaitu Jika dan Waris Bertuah. Responden kajian ini
terdiri daripada 10 orang subjek yang belajar dalam kursus Kesusasteraan
Kontemporari di hankuk University of Foreign Studies, korea. Para pelajar telah
diberikan sebanyak dua buah sajak yang ditulis oleh A. Samad Said untuk
dibincangkan. Para pelajar telah dibahagikan kepada dua buah kumpulan kecil dan
mereka dikehendaki untuk memahami serta membuat perbincangan dalam kmpulan
mengenai sajak-sajak tersebut. Dapatan daripada perbincangan tersebut mendapati
bahawa para pelajar telah berupaya untuk memberikan maksud bagi sajak-sajak
yang telah diberikan. Para pelajar telah berbincang dalam kumpulan dan akhirnya
mereka bersetuju dengan makna yang telah diberikan. Melalui perbincangan, para
pelajar dapat memberikan keyakinan semasa menjelaskan mengenai sajak Melayu
moden dan seterusnya mereka dapat memberikan keyakinan terhadap perbincangan
secara lebih telus kerana mereka juga turut menerima kritikan mengenai sajak
mereka daripada kumpulan yang lain.
Kata kerja dalam cerita
binatang merupakan sebuah artikel yang telah membincangkan mengenai penggunaan
kata kerja dalam kalangan pelajar sindrom Asperger. Kajian ini bertujuan untuk
mengenal pasti kata kerja serta menganalisis perbualan pelajar sindrom Asperger
di dalam kumpulan. Subjek kajian ialah para pelajar yang berumur 7 hingga 9
tahun dan mempunyai sindrom Asperger. Para pelajar telah diperdengarkan dengan
cerita binatang selama dua minggu dan mereka perlu memberikan pandangan
terhadap cerita yang telah didengari. Para pelajar telah berusaha menggunakan
kata kerja semasa sesi bercerita dan mereka berjaya menjalankan aktiviti
bercerita tersebut. Hasil daripada kajian ini mendapati para pelajar sindrom
Asperger sangat berminat dengan aktiviti yang telah dijalankan di dalam kelas
dan mereka dapat memberikan perhatian sepenuhnya terhadap pembelajaran dengan
mengambil bahagian dalam semua aktiviti yang dirancang di dalam kelas. Selain
itu, didapati bahawa para pelajar mempunyai tahap keyakinan yang tinggi tentang
aktiviti bercerita kerana mereka boleh menyebut semula kata kerja yang terdapat
dalam cerita binatang.
Jurnal Antonim Bahasa Melayu
merupakan jurnal yang ditulis kerana antonim merupakan tajuk yang digemari oleh
para pelajar di sekolah. Kajian ini dilakukan kerana masih kurang penyeldidikan
mengenai bahasa Melayu dalam kalnagan pelajar asing yang mempelajari bahasa
Melayu di negara lain. Oleh itu, pengkaji telah memberi fokus pada penggunaan
antonim bahasa Melayu dalam kalangan para pelajar di Korea. Hal ini kerana para
pelajar Korea mengambil beberapa bahasa asing dalam satu-satu masa dan agak
sukar bagi mereka untuk mempelajari bahasa Melayu dan bahasa lain. Objektif
kajian ini adalah menganal pasti serta membincangkan penggunaan antonim bahasa
Melayu dalam kalangan para pelajar Korea. Kajian ini telah menggunakan 12
pelajar Korea yang terdiri dalam kalangan lelaki dan perempuan sebagai sampel
kajian di sebuah kelas peringkat awalan di Hankuk University of Foreign
Studies, Korea. Responden yang dipilih berumur 20 hingga 28 tahun. Para pelajar
telah diberi pendedahan mengenai antonim bahasa Melayu dan mereka telah diberi
masa selama 2 minggu bagi membincangkan mengenai 37 set antonim. Hasil daripada
kajian mendapati bahawa para pelajar Korea berupaya untuk menjelaskan antonim
bahasa Melayu dan mereka berjaya berbincang mengenai antonim ketika dalam
kumpulan. Tambahan lagi, para pelajar turut mempunyai keyakinan yang tinggi
dalam menjelaskan makna bagi setiap perkataan dan menggunakan antonim dalam
soalan dan ayat.
Penerapan Nilai Sosial
Melalui Lakonan Cerita merupakan salah satu cara dalam membantu pelajar-pelajar
sindrom Asperger dalam emnjalani kehidupan seharian mereka. Objektif kajian ini
ialah untuk mengenal pasti dan menyenaraikan nilai sosial dalam kalangan
kanak-kanak sindrom Asperger. 4 orang kanak-kanak yang berumur 7 hingga 12
tahun telah dipilih untuk menjadi responden dan mereka semua adalah dalam
kalangan lelaki. Kanak-kanak yang dipilih adalah dalam kalangan kanak-kanak
yang boleh bertutur tetapi tidak boleh menumpukan perhatian yang lama semasa
belajar. Kanak-kanak ini juga tidak pandai atau tidak tahu cara bersosial
dengan orang lain. 3 cerita sosial telah diperdengarkan kepada kanak-kanak
dalam tempoh masa 3 minggu. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa ketiga-tiga
cerita sosial ini dapat membantu kanak-kanak dalam kehidupan seharian mereka.
Cerita sosial yang bertemakan terima kasih dan bantu membantu dapat memberikan
keyakinan kepada kanak-kanak untuk berinteraksi dengan individu lain. Bagi
cerita mengani beratur pula menunjukkan disiplin apabila kanak-kanak berhadapan
dengan masyarakat luar dan ianya melibatkan keadaan kanak-kanak apabila
berhadapan dengan orang lain bagi mendapatkan sesuatu barang. Seterusnya,
cerita sosial yang lain berkaitan dengan sikap tolong menolong yang mana cerita
ini dapat membantu kanak-kanak untuk bersosial dengan kanak-kanak lain melalui
cara tolong-menolong antara satu sama lain. Melalui cara tolong menolong,
kanak-kanak dapat menyesuaikan diri dengan kehidupan di dunia yang sebenar.
Nilai Murni Dalam Peribahasa
Melayu merupakan artikel yang menyentuh mengenai peribahasa yang merupakan
salah satu cara penyampaian maklumat dnegan menggunakan bahasa yang halus serta
memerlukan pengertian yang mendalam. Pengkaji membuat kajian ini kerana tiada
lagi kajian yang dibuat mengenai peribahasa dalam kalangan pelajar asing
terutamanya peajar Korea. Justeru, objektif kajian yang ditulis ialah mengenal
pasti serta membincangkan jenis peribahasa yang mengandungi nilai murni dalam
kalangan pelajar Korea. 60 peribahasa telah diperkenalkan kepada 3 kelas bahsa
Melayu-Indonesia di hankuk University of Foreign Studies. 20 periabhasa telah
dikenal pasti mempunyai nilai murni dan lebihan 40 peribahasa hanya berkaitan
dengan kehidupan seharian. Sampel kajian terdiri daripada 42 orang pelajar
lelaki dan perempuan yang berumur 22 hingga 27 tahun. Responden yang dipilih
adalah berbangsa Korea yang mengambil jurusan bahasa Melayu-Indonesia sebagai
major di universiti. Kajian yang dibuat mengambil masa selama 3 minggu dan para
pelajar telah mengambil bahagian dalam mengolah ayat serta membuat perbincangan
di dalam kumpulan. Hasil kajian menunjukkan bahawa para pelajar memahami
peribahasa yang diberikan dan mereka dapat mengaitkan peribahasa tersebut di
dalam diri serta kehidupan seharian mereka. Nilai-nilai yang terdapat dalam
peribahasa dapat memberikan kesan yang positif kepada pelajar Korea
memandangkan mereka baru sahaja diperkenalkan dengan peribahasa. Melalui
peribahasa, mereka mrngingat kembali mengani kehidupan dan mengaitkannya dengan
diri sendiri.
Buku Wacana Bahasa telah
banyak menekankan mengenai aspek wacana dalam diri kanak-kanak dan pelajar
asing. Buku ini telah memberi gambaran jelas mengenai wacana bahasa. Semua bab
mempunyai isi yang tersendiri dan perbahasan yang kritis. Buku ini mempunyai 9
bab yang dapat membantu pengkaji lain dalam membuat kajian mengenai wacana
bahasa. Selain itu, pengkaji telah menggunakan banyak sokongan kajian bagi
mengukuhkan lagi dapatan kajian yang diterima. Tambahan lagi, perkara positif
yang dapat dilihat pada penulisan penulis ialah penulis berjaya menyampaikan
isi-isi yang berkaitan dengan menggunakan ayat yang mudah untuk difahami oleh
pembaca. Kekurangan yang dapat dilihat pada buku ini hanyalah berkaitan dengan
subjek kajian. Pengkaji banyak menggunakan subjek kajian yang berasal dari
Korea dan penulis boleh cuba menggunakan subjek kajian yang berasal daripada
negara lain bagi mendapatkan hasil kajian yang lebih menarik lagi.
No comments:
Post a Comment